Saffransmys



I måndags mös jag till att genom att bjuda gubben på "saffransdoftande fisksoppa/gryta" vilket man nu föredrar.
Hur kommer det sig att så fort man känner doften av saffran så blir man på myshumör och så glad? Eller är det bara jag?
Den här soppan är precis som många andra soppor och grytor, den blir ännu godare dagen efter.
Så tänkte dela med mig av denna underbara rätt (bilden är inte riktigt rättvis då det var sååå god)

250 g. laxfilé                                              1 tsk honung (ev. lite till. smaka dig fram)
350 g. sejfilé                                              1 tsk chilipulver
800 g. krossade tomater                              2 msk fiskfond
1 st gul lök                                                 1 liter vatten
3 cm ingefära                                              1 msk tomatpuré
3 st morötter                                               salt & peppar
1 st fänkål
4 st potatisar
3-4 st vitlöksklyftor
1 paket saffran


Skala morötterna, potatisarna och löken.
Grovhacka sedan allt plus fänkålen.
Riv vitlök och ingefäran på ett rivjärn.

Hetta upp lite olja i en stor gryta och fräs vitlök, lök, ingefära, saffran och chilipulver i ca 1 minut.
Tillsätt potatis, morötter och fänkål och fräs ytterligare 2 minuter

Häll på vattnet och häll i buljongen. Koka upp och låt sedan småputtra i ca 15 minuter

Häll på de krossade tomaterna, tomatpuré, honung och låt det puttra i ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

jag gjorde allt fram hit och sedan satte jag ner plattan på 1an och lät stå ett tag bara för att allt skulle dra åt sig av alla kryddor.


Skär fisken i kuber och lägg i strax innan servering. ligger de och puttrar för länge så kan de tappa lite i smaken.




Hoppas att det smakar bra ;-)


Ta hand om er.
Kärlek Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0